Benieuwd hoe we u kunnen helpen?
Meld u voor een vrijblijvend adviesgesprek en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.
Budget coaching
Een (individueel) begeleidingstraject is bij 2Solveit altijd maatwerk. Budget coaching leent zich voor het realiseren van twee doelen:
- Duurzame financiële onafhankelijkheid óf
- Volledig financieel ter voorbereiding op schuldsanering
Ieder traject begint in eerste instantie met het realiseren van een financieel overzicht. Door o.a. inzicht te creëren en de administratie te organiseren zijn ondernemers in staat zelfredzaam te zijn én hun (toekomstige) verplichtingen na te komen.
Onze deskundige coaches hebben oog voor het individu, de hulpvraag én de daaruit voortvloeiende specifieke ondersteuningsbehoefte. Wij selecteren een passende, vaste coach, toegespitst op de ondersteuningsbehoefte van de klant en kennis van desbetreffende branche. Al onze coaches zijn naast budgetcoach ook bedrijfsadviseur, waardoor zij de taal van de ondernemer spreken en de coaching, indien nodig, breder trekken.
Wij stemmen het tempo van het traject af op de belastbaarheid van de ondernemer en houden rekening met sociale, culturele en psychologische factoren. Wij combineren een warme benadering met zakelijke duidelijkheid. Dit betekent dat wij helder zijn over verwachtingen, kaders en verantwoordelijkheden, terwijl wij tegelijk oog houden voor de mens achter de cijfers.
De marktontwikkeling
De meest recente data bevestigen dat de vraag naar budget coaching onder ondernemers een stijgende lijn blijft vertonen. Niet alleen blijkt uit de cijfers van de Kamer van Koophandel dat het percentage gestarte ondernemers dat actief professionele begeleiding zoekt is gestegen tot ruim 35%, ook laat het aanvullend onderzoek door het CBS zien dat de behoefte aan ondersteuning bij financiële bedrijfsvoering structureel toeneemt in reactie op economische onzekerheden en marktontwikkeling. Hiernaast speelt één andere reden een belangrijke rol bij de toenemende vraag, het gemis aan financiële houvast.
In 2025 is deze trend verder doorgezet; het aantal aanvragen voor budget coaching stijgt dit jaar met ca. 25%. Vooral jonge en kleinere bedrijven geven aan dat (vroegtijdige) coaching essentieel is om (escalatie van) financiële stress te voorkomen en de continuïteit van de onderneming te waarborgen. Deze toenemende vraag bevestigt dat budget coaching een onmisbare pijler is geworden binnen het ondersteuningslandschap van ondernemers. Beleidsmakers en experts wijzen erop dat tijdige interventie door middel van budget coaching het risico op faillissement kan verminderen en de kans op duurzaam ondernemerschap vergroot. Kennis van ondernemerschap is onmisbaar om een adequate begeleiding te bieden.
De ondernemer
Veel ondernemers komen (te) laat tot de ontdekking óf willen (te) laat accepteren dat de administratie én financiële huishouding niet in staat is om een kansrijke bedrijfsvoering uit te oefenen. Uit eigen middelden is het dan niet meer mogelijk om een financieel specialist in de hand te nemen om orde op zaken te stellen.
De oorsprong van het probleem is heel divers. Zij kunnen zowel op zakelijk vlak (ontbreken van management vaardigheden, geen goede boekhouder, zonder bedrijfsplan gestart etc.) als op persoonlijk vlak (instabiele privé situatie, verslaving, omgevingsfactoren etc.) liggen.
Daarom is de aanpak van budget coaching moeilijk in een vast concept te vangen. De duur en intensiteit van het traject worden bepaald door oorsprong van het probleem en de mate van spoed om doelstellingen te realiseren. Binnen de problematiek waarmee de ondernemer worstelt kunnen meerdere variabelen een belangrijke invloed hebben op de ontstane situatie.
Binnen budget coaching gaan we als volgt te werk:
Probleemdiagnose
Op basis van de ontvangen gegevens bereid de coach het gesprek voor en zijn de benodigde documenten gereedgemaakt. Tijdens het intake gesprek wordt de situatie van de klant verder in kaart gebracht, de aandachtspunten besproken en een actieplan opgesteld.
Ook noteert de coach zijn inschatting van de bereidheid van de ondernemer om naar het geformuleerde einddoel te werken.
Na afloop wordt aan ondernemer én opdrachtgever meegedeeld of de inzet van budget coaching tot het beoogde resultaat kan leiden.
Vervolgsessies
Bij verdere begeleiding worden 6 sessies ingezet om tot de vooropgestelde doelen te komen óf de eerste aanzet te geven in de richting hiervan. De termijn waarbinnen deze sessies plaatsvinden wordt bepaald door specifieke omstandigheden van de casus. We hanteren 6 maanden als de standaard.
In elke sessie wordt stilgestaan bij dan spelende vraagstukken, wordt teruggekeken naar het nakomen van afspraken uit eerdere sessies en wordt een nieuw takenpakket opgesteld voor de ondernemer. De ondernemer wordt getraind op het creëren van inzichten, leren van (administratieve) handelingen, vermijden van risico’s en nemen van (financieel) weloverwogen beslissingen aangaande bedrijfsvoering.
Tijdens het traject
Gedurende het traject ontvangen de ondernemer en de opdrachtgever na iedere sessie een rapportage waarin voortgang, bijzonderheden en uitvoering van taken worden gemonitord.
Tussen de sessies is er intensief contact via telefoon en/of whatsapp en/of mail met de ondernemer. Indien andere dienstverleners bepalend zijn in de voortgang van het traject wordt ook met hen contact onderhouden.
Einde traject
Na 6 sessies worden conclusie en advies opgesteld in de rapportage. Ook deze wordt naar de adviseur én ondernemer verzonden. Het spreekt voor zich dat we verwachten de vooropgestelde doelen te hebben gerealiseerd. Wanneer het voortijdig aannemelijk is dat de 6 sessies niet voldoende blijken te zijn wordt contact opgenomen met de adviseur.
Mocht blijken dat het door onvoorziene ontwikkelingen óf door gedrag van de ondernemer niet mogelijk is om de gestelde doelen te halen wordt altijd contact opgenomen met de adviseur.
Indeling traject:
Probleemdiagnose: 1
Duur: ca. 1 uur
Rapportage: ja
Vervolgsessies: 6
Duur: ca.1 ½ uur
Rapportage: ja
Looptijd: 2 tot 8 maanden ( standaard is 6 maanden)
Verlenging: 1 tot 6 sessies (aantal wordt vastgelegd)
Duur ca. 1 ½ uur
Rapportage: ja
Casus voorbeelden:
Via Geldfit kregen wij een melding binnen van een ondernemer in de gemeente Oldambt. De ondernemer is muzikant en gehuwd. Beide partners beschikten over voldoende inkomsten, maar hadden geen inzicht in hun huishoudelijke uitgaven en gaven meer uit dan het totale inkomen. Hierdoor ontstonden financiële problemen. De ondernemer ervoer veel stress van zijn financiële situatie. Samen brachten wij structuur aan door inzicht te verkrijgen in inkomsten en uitgaven. Vervolgens zette hij stap voor stap acties om zijn financiële situatie te verbeteren (door de financiële stromen te scheiden, abonnementen op te zeggen en maandelijks zijn “salaris” over te boeken). Daarbij hielden we rekening met persoonlijke wensen, waaronder een vast budget voor hun favoriete horecagelegenheid op zaterdag. De ondernemer reserveert nu voor onverwachte kosten en maakt gebruik van de voorlopige aanslag voor de inkomstenbelasting. Hun financiële situatie is inmiddels stabiel. Zij behouden ruimte voor ontspanning binnen een verantwoord uitgavenpatroon en ervaren minder stress.
De gemeente Amsterdam ontving een ondernemer met activiteiten in de installatietechniek. Tijdens de Corona periode heeft hij forse schulden opgebouwd. Door problemen in zijn privé situatie is financieel stuurloos. Hij is niet meer in staat om zijn maandelijkse lasten te betalen én evenmin om de hoge schuld af te lossen. De gemeente Amsterdam vraagt 2Solveit om de ondernemer bij te staan om zijn geldstromen onder controle te krijgen en een prognose op te stellen waaruit moet blijken dat hij in staat is aan de verplichtingen rondom saneringskrediet te voldoen.
Nadat de ondernemer alle gevraagde stukken ( jaaropgaves, omzetbelasting van het lopende jaar, winst- en verliesrekening, openstaande schulden en lopende contracten ) heeft geleverd, maken we direct een gedetailleerd kosten overzicht aan de privé en zakelijke kant. De ondernemer geeft inzicht in lopende opdrachten en levert intentie verklaringen voor toekomstige opdrachten.
De uiteindelijke herstructurering van al zijn geldstromen komen samen in één overzicht waarin de aflossing van het saneringskrediet, reservering van toekomstige belastingen en overige verplichtingen zijn opgenomen. In één oogopslag ziet de ondernemer of hij, met inzet van de schuldhulpverlening, de saneringsaanvraag kan starten. Hiernaast heeft de ondernemer een solide basis gelegd voor een levensvatbare bedrijfsvoering.
Contact opnemen
Nieuwsgierig wat we kunnen betekenen? Neem gerust contact op – we kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden! Bel Dennis Stad op 06-18969532 of ons kantoornummer op 013- 208 8004. Mailen kan natuurlijk ook: info@2solveit.nl
Bovendien zijn we landelijk inzetbaar, zodat men overal op ons kan rekenen.